نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روند تدریس در مدارس
کلمات کلیدی: اینترنت، فنآوری اطلاعات، آموزش، یادگیری، تکنولوژی
1.مقدمه
2.علوم تربیتی به عنوان متولی امر آموزش
3.فن آوری اطلاعات و ارتباطات در ایران
4.انواع کشورها از لحاظ رشد فاوا
5.ضرورت استفاده از فاوا
6.علل اهمیت استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش
7.فواید به کارگیری IT در آموزش و پرورش
8.نقش فاوا در آموزش و پرورش آینده
9.یک پارادایم جدید
10.نقش حیاتی فناوری الکترونیکی در آموزش و پرورش
11.مزایای استفاده از فناوری در تعلیم و تربیت
1.11.تأثیر در برنامهریزی درسی
2.11.تحول در یادگیری
3.11.ایجاد انگیزه
4.11.ایجاد نشاط
5.11.ایجاد نظم در کلاس و کلاسداری
6.11.بهبود در روشها و فنون تدریس
7.11.ایجاد همکاری و افزایش روحیه اجتماعی در دانشآموزان
8.11.شکوفا شدن استعداد دانشآموزان
9.11.ایجاد روحیه پژوهش
10.11.بازخورد سریع
11.11.کاهش اضطراب
12.11.آموزشهای تربیتی و اخلاقی
13.11.آموزش احکام اسلامی و مسائل اعتقادی
14.11.کاهش سوء استفاده از فناوریهای نوظهور
12.ابزارهای فناوری در تعلیم و تربیت
الف)تختههای الکترونیکی
ب)ویدئو پرژکتور
ج)اینترنت
د)نرمافزارها و بازیهای رایانهای
13.وظایف نهادهای مسئول
الف)آموزش و پرورش
ب)خانواده
ج)نهادهای فرهنگی
14.راهکارهای استفاده از یادگیری الکترونیکی
15.چالشهای فراروی نظام آموزش و پرورش
16.ارائه راهکارهای جهت رفع چالش های موجود
17.یافته ها:
18.نتیجه گیری:
19.نتیجه گیری اصلی:
مراجع:
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روند تدریس در مدارس
امر آموزش و فراگیری مسایل علمی و نحوه انجام آن از زمانهای بسیار دور
همواره مورد نظر نظریه پردازان و فلاسفه و صاحبنظران بوده است و هست، به
خصوص در دوران حاضر که علوم هرچه بیشتر به سمت تخصص و تجربه گام برمی دارند
و از این رو انتقال یافته های جدید به نسلهای جدید بسیار حائز اهمیت است.
از این منظر ابزارها و وسایل کمک آموزشی نوین جایگاه ویژه ای در فرایند
آموزش دارند. با توجه به اینکه نظام آموزش و پرورش در هر جامعه ای رکن
اساسی و قلب تپنده پیشرفت و توسعه آن جامعه بوده و می باشد، نقش و جایگاه
این نظام بر هیچکس پوشیده نیست. با اختراع و کشف فناوری و تکنولوژی های
نوین در جامعه جهانی، پیشرفت علوم و فنون علمی به سرعت برق آسا در حال حرکت
و ترقی بوده و نظام آموزشی مستثنی از این قاعده نیست. امروزه به کارگیری
فناوری و تکنولوژی های نوین در امر آموزش و پرورش از اهمیت بالایی برخوردار
است. این تحقیق با محور قرار دادن استفاده از تکنولوژی های نوین با روش
توصیفی و تحلیلی و با استفاده از اطلاعات کتابخانه ای به دنبال آن است تا
به نقش محوری وسایل آموزشی نوین در آموزش و پرورش بر روند تدریس، تعلیم و
تربیت بپردازد.
فهرست مطالب