پروپوزال نقش آموزش پیش از دبستان بر مهارت اجتماعی
پنجشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۳۲ ب.ظ
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش پیش دبستانی بر رشد مهارت اجتماعی در دانش آموزان طراحی شده است و می تواند مبنای کار سازمان های آموزش و پرورش،مراکز پیش دبستانی،مدارس مقطع ابتدائی و مهد کودک ها و سایر مراکز آموزشی مرتبط با کودکان باشد
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 111 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 27 |
بیان مسئله
دوره پیش دبستانی ضمن فراهم آوردن فرصت برای خود گردانی ، استقلال و آزادی عمل و فراهم آوردن فرصتهای متنوع یادگیری مهارتهای زبانی و اجتماعی و تضمین کیفیت در این فرصت ها و هدایت یادگیری کودکان و رفع مشکلات رفتاری کودکان زمینه پیشرفت آنان را در کلیه مراحل تحصیل ونهایتا زندگی را فراهم می کند. این دوره با توجه به شرایط حساس رشد 6سال اولیه رشد کودک نسبت به مراحل بعدی رشد و پرورش کامل استعداد ها و توجه به کودکان محروم و بچه هایی که والدین شاغل دارند و تجارب محرک برای رشد ذهنی ،زبانی ،جسمی ،اجتماعی و عاطفی کودکان فراهم می آورد و کودک را در ساختن مبنایی قوی برای رشد بعدی و بارور کردن استعداد هایش کامل می کند با اهمیت است .( بوالحسنی،1384) براساس یافته های روان شناسی و علوم تربیتی، سال های پیش از دبستان در رشد و تربیت کودکان نقش اساسی و تعیین کننده ای دارد. در این دوران حساس و مهم، یادگیریکودکان عمیق تر،سریعتر و آسان تر انجام می شود.توانایی های آنان درجنبه های مختلف رشد شکوفا میشود و پایه های اصلی شخصیت آنها شکل می گیرد.بر همین اساس بسیاری از پژوهشگران و سیاستگذاران امر آموزش، روی آموزش ها و آموزش مهارت های پیش دبستانی و دبستان تأکید دارند. در این تحقیق ابتدا به مواردی از قبیل تاریخچه مراکز پیش دبستانی و اهمیت و ضرورت آن و اهداف مربوط به رشد عاطفی ـ اجتماعی ، زبانی ، شناختی ، اخلاقی و مذهبی ، خلاقیت کودکان و راهکارهای جهت توسعه این گونه فضاها و مراکز آموزشی ارائه و پیشنهاد می شود . در پژوهش حاضر، مهارتهای اجتماعی ،زبانی و کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان به عنوان متغیرهای اصلی در نظر گرفته شده اند.
اهداف اصلی:
بررسی میزان تاثیر آموزش پیشدبستانی بر رشد مهارت اجتماعی در دانش آموزان
اهداف فرعی:
-
بررسی نقش آموزش های پیش از دبستان بر رشد و مؤلفههای آن در دانش آموزان پایه اول ابتدایی
2- بررسی نقش آموزش های پیش از دبستان بر مهارت اجتماعی و مؤلفههای آن در دانش آموزان پایه اول ابتدایی
3- بررسی نقش آموزش های پیش از دبستان بر کاهش اختلال رفتاری و مؤلفههای آن در دانش آموزان پایه اول ابتدایی
4- مقایسه رشد زبان و مؤلفههای آن در دانش آموزان دختر و پسر پایه اول ابتدایی
5- مقایسه مهارت اجتماعی و مؤلفههای آن در دانش آموزان دختر و پسر پایه اول ابتدایی
6- مقایسه اختلال رفتاری و مؤلفههای آن در دانش آموزان دختر و پسر پایه اول ابتدایی
فهرست مطالب پروپوزال
بیان مسئاله
اهمیت و ضرورت تحقیق
مرور ادبیات
جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق
اهداف تحقیق
سوالات
فرضیه ها
تعاریف
روش تحقیق
متغیرهای مورد بررسی
شرح کامل روش (میدانی، کتابخانه ای) و ابزار
جامعه و نمونه آماری
روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها
۹۴/۱۱/۰۱