پروپوزال رابطه حمایت اجتماعی و رضایتمندی شغلی
يكشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۰۶ ق.ظ
دسته بندی | مدیریت |
بازدید ها | 10000 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 165 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 32 |
پروپوزال رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و رضایتمندی شغلی زنان شاغل
هرگونه استفاده برای نمره و یا ارائه مستقیم به استاد مورد تایید ما نمی باشد و شرعا و اخلاقا کار درستی نمی باشد لطفا از این پروژه برای آموزش و نمونه تحقیق استفاده شود.
بیان مسئله
یکی از مفاهیم روانشناختی که اخیراً توسط دانشمندان علوم تربیتی مطرح گردیده است، حمایت اجتماعی میباشد. این موضوع نیز یکی از نیازهای اساسی افراد بشر در طول تاریخ بوده است. انسانهای اولیه در اکثر دوران تاریخ خود احتمالاً در دستهها و گروههای کوچک زندگی میکردند و به دنبال یافتن غذا بودند و در مواقعی در معرض خطر حمله موجودات درنده قرار میگرفتند. به عقیده بالبی(1982، نقل از شریفی درآمدی،1381: 85) در طول تاریخ بشری در صورت کمک اطرافیان، انسانها به بهترین وجه قادر به رویارویی با بحرانها و روبرو شدن با خطرات بودهاند. بدینگونه در طبیعت ما نیاز به دلبستگیهای نزدیک استقرار یافته است تا بتوانیم از حمایت خانواده و اطرافیان برخوردار گردیم. آنگونه که از تعاریف مختلف حمایت اجتماعی استنباط میشود، آن عبارت است از میزان ادراک فرد از این که مورد توجه و علاقه دیگران بوده، از دیدگاه آنان فردی ارزشمند است و چنانچه دچار مشکل شود به او یاری میرسانند. بنا به تعریف، حمایت اجتماعی شامل دو بعد اساسی است، یکی جنبه ذهنی که نشان دهنده تصورات و ادراکات فرد از حمایتهای اطرافیان است، و دیگری جنبه واقعی(عینی) است که عبارتست از میزان مساعدتها و کمکهای واقعی ارائه شده به فرد(بیابانگرد، 1383: 57). منابع حمایت اجتماعی فراهم شده برای فرد نیز متنوع هستند. در این طیف گسترده، حمایت گروههایی از قبیل خانواده، گروه همسالان، دوستان، خویشاوندان، مغازهدار محله، معلمان، همکاران، و سایرین قرار دارند. برخی از این گروهها به طور رسمی و برخی دیگر به صورت غیررسمی تأمینکننده حمایت اجتماعی برای فرد هستند. از سوی دیگر منظور از رضایت شغلی، نوع نگرش کلی فرد دربارة شغلش است. کسی که رضایت شغلی او بالا باشد، نسبت به شغل خود نگرشی مثبت دارد و برعکس کسی که از کار خود راضی نیست، نگرش منفی نسبت به کار خود دارد. در متون علمی، مفهوم رضایت شغلی به دو شکل مورد بررسی قرار گرفته است: هم بهعنوان متغیر وابسته (یعنی متأثر از عوامل دیگر) و هم بهعنوان متغیر مستقل (یعنی اثرگذار بر عوامل دیگر). وقتی رضایت شغلی را بهعنوان متغیر وابسته و متأثر از دیگر عوامل درنظر بگیریم، این سؤال مطرح است که چه عواملی رضایت شغلی را تعیین میکنند؟ از طرفی، بررسی نظریههای صاحبنظران علوم روانشناسی فردی و مدیریت منابع انسانی دربارة رضایت شغلی (همچون «نظریة سلسلهمراتب نیازهای مازلو»، «نظریة دو عاملی بهداشت- انگیزش» «هرزبرگ»، «نظریة X و Y» «مکگرگور»، «نظریة نیازهای سهگانة» «مککللند»، «نظریة برابری»، و نظایر آنها) نیز نشان میدهد که رضایت شغلی مفهومی چندبعدی است و با عوامل متعددی ارتباط دارد. بهعبارت دیگر، رضایت شغلی با تحقق مجموعهای از عوامل حاصل خواهد شد؛ این عوامل در پنج دسته قرار میگیرند: ماهیت و شرایط کار، حقوق و دستمزد، فرصتهای موجود برای پیشرفت و ارتقای شغلی، نحوة سرپرستی، و روابط با همکاران (ازکمپ، 1381؛ هومن، 1381؛ حریری، 1381). لازم به توضیح است که؛ حمایت اجتماعی در دسته پنجم قرار میگیرد. مطالعات پژوهشی نشان داده است افرادی که از سیستم حمایت اجتماعی خوبی برخوردارند، نسبت به زندگی خود خوشبینترند. مطالعات دیگر نیز نشان داده است که این افراد در غلبه برافسردگی و سازگاری شغلی و در نهایت رضایت شغلی بالا موفقترند(آلن و ایوانز 1993).
توضیحات کامل در ادامه مطلب
بهره وری موضوعی است که در سرلوحه فعالیتهای صنعتی وسازمانی بوده، روانشناسان متخصص دراین رشته تلاش میکنند متغیرهای عمده بهرهوری را شناسایی کرده مورد تحقیق و پژوهش قرار دهند. ازجمله عوامل مؤثر در بهرهوری، عامل نیروی انسانی شاغل در سازمانهاست که امروزه بعنوان سرمایههای اصلی هرسازمان محسوب میشوند. در این راستا تلاش و کوشش سازمانها از سویی جذب توانمندترین و کارآمدترین نیروها و از سوی دیگر حفظ و نگهداری چنین نیروهایی است. نیروهای توانمند، با نشلاط و پرانگیزه قادرند بار مسئولیتهای سازمانی را به دوش بکشند و موجبات ترقی و تعالی و توسعه در ابعاد مختلف درون و برون سازمانی را فراهم آورند. تحقیقات فراوانی که در روان شناسی وعلوم رفتاری انجام گرفته نشان داده است که رضایت ازشغل یا عدم رضایت از آن از جمله عوامل عمده، حائز اهمیت و تأثیرگذار در زمینه بهرهوری است. این مفهوم اکنون در مباحث رفتار سازمانی جایگاه ارزشمندی را به خود اختصاص داده است. امروزه مشخص شده است که هرچه کارکنان راضیتر باشند با انگیزه بیشتری به فعالیتهای روزمره خود میپردازند و لذا کارآیی بالاتری داشته بهرهوری را در سازمان افزایش میدهند. عوامل مختلفی میتواند بر رضایت شغلی کارکنان تأثیر بگذارد، شهمیری(1379) دریافت که بین متغیرهای جنس، سطح تحصیلات، رسته شغلی، نیازهای سطح پایین، نیازهای سطح بالا، تنوع شغلی،کاربردتخصص، ازخودبیگانگی، مشارکت سازمانی و عدالت سازمانی و رضایتمندی شغلی، رابطهای معنی دار وجود دارد. بیگی فرد(1378) در بررسی ارتباط ویژگی شخصیتی سخترویی و حمایت اجتماعی با فرسودگی شغلی در بین کارمندان مراکز توانبخشی بهزیستی شیراز دریافت که بین فرسودگی شغلی و عدم حمایت اجتماعی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. بارون وگرین(1990) نیز نشان دادهاند که فرسودگی شغلی در افراد متأهل کمتر از افراد مجرد است. دلیل احتمالی این امرشاید وجود روابط عاطفی گرم و حمایتهای اجتماعی دربین افراد متاهل برگردد.
فرضیه اصلی:
بین حمایت اجتماعی ادراک شده و رضایتمندی شغلی زنان شاغل رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیات فرعی:
1: بین سن و رضایت مندی زنان شاغل رابطه معناداری وجود دارد.
2: بین تحصیلات و رضایت مندی زنان شاغل رابطه معناداری وجود دارد.
3: بین سابقه کار و رضایت مندی زنان شاغل رابطه معناداری وجود دارد.
4: بین نوع شغل و رضایت مندی زنان شاغل رابطه معناداری وجود دارد.
5: بین درآمد و رضایت مندی زنان شاغل رابطه معناداری وجود دارد.
6: بین علاقه به شغل و رضایت مندی زنان شاغل رابطه معناداری وجود دارد.
7: بین ثبات شغلی و رضایت مندی زنان شاغل رابطه معناداری وجود دارد.
8: بین تعصب زنان و رضایت مندی زنان شاغل رابطه معناداری وجود دارد.
9: بین مشخص بودن وظایف و رضایت مندی زنان شاغل رابطه معناداری وجود دارد.
10: بین تنوع کار و رضایت مندی زنان شاغل رابطه معناداری وجود دارد.
11: بین ارزش اجتماعی شغل و رضایت مندی زنان شاغل رابطه معناداری وجود دارد.
12: بین رضایت از زندگی و رضایت مندی زنان شاغل رابطه معناداری وجود دارد.
فهرست مطالب پروپوزال
بیان مسئاله
اهمیت و ضرورت تحقیق
مرور ادبیات
جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق
اهداف تحقیق
سوالات
فرضیه ها
تعاریف
روش تحقیق
متغیرهای مورد بررسی
شرح کامل روش (میدانی، کتابخانه ای) و ابزار
جامعه و نمونه آماری
روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها
۹۴/۱۰/۲۷