پایان نامه رابطه بین سبک های هویتی و سلامت روان با بهزیستی روانی
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 12 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 237 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 105 |


پایان نامه رابطه بین سبک های هویتی و سلامت روان با بهزیستی روانی
پایان نامه بررسی رابطه بین سبک های هویتی و سلامت روان با بهزیستی روانی در دانشجویان ملی کرمانشاه
نگارش پاییز 1394 در فرمت ورد و قابل ویرایش
**توجه**
1- این فایل توسط گروه مهندسین برتر(فایل یار) نگارش شده است استفاده از فایل فقط برای خریدار ان مجاز می باشد و هرگونه استفاده برای کسانی که فایل خریداری ننموده اند شرعا حرام و قابل پیگیری حقوقی می باشد.
2-این فایل دارای گارانتی ویرایش یک مرتبه برای خریدار آن می باشد.
در فرمت ورد و قایل ویرایش با فونت نازنین 14 و فاصله بین خطوط یک سانتی متر
بیان مسئله
تامین بهداشت همه افراد جامعه از مهم ترین مسایل اساسی هر کشور است، این امر در سه جنبه جسمانی، روانی و اجتماعی مورد ملاحظه قرار می گیرد، در صورتی که بعد روانی بهداشت به اندازه کافی مورد توجه قرار نگیرد، فراوانی مشکلات روانی و رفتاری رو به فزونی خواهد گذاشت تا حدی که عوارض ناشی از بی توجهی به آن در ابعاد فردی و اجتماعی، خانوادگی و انسانی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اثرات سوء و غیر قابل جبران رادر پی خواهد گذاشت( نوابی نژاد،1376).
در دهههای اخیر، روانشناسی مثبتنگر[1] به عنوان تلاشی جهت بررسی توانمندیهای انسان است که هم اکنون این علم مطالعات مناسبی برای بهزیستی[2] و شادمانی در حوزههای مختلف آموزشی، بهداشتی، درمانی و دانشگاهی فراهم نموده است Linley, P. A., & Joseph, S. ,2004).). روانشناسی مثبتنگر، حرکتی شناخته شده در جهت سوق دادن انسان به سمت رشد، شکوفایی و بالندگی است که نمیخواهد جایگزین هیچ یک از انواع درمانهای روانشناختی شودSeligman, M. E. P. ,2006).). جامعه علمی، در طول دهههای اخیر، شاهد مطالعات و تحقیقاتی در زمینه درک و مفهومسازی جنبههای مختلف روانشناسی مثبتنگر به ویژه بهزیستی بوده است. بهزیستی روانشناختی به طور گستردهای مورد بررسی و به روشهای مختلفی مفهومسازی شده است.
یکی از مفاهیم اصلی مدل سلامت بهزیستی است. مدل سلامت سه نوع بهزیستی هیجانی، بهزیستی روانشناختی و بهزیستی اجتماعی را با هم ترکیب کرده ومفهوم جامع و کامل از بهزیستی را هم که جنبه عاطفی(بهزیستی هیجانی) و هم جنبه کاربردی(بهزیستی روانشناختی و اجتماعی) سلامت روانی را در بر می گیرد به وجود آورده اند. سلامت روانی دارای 13 نشانه است که 2 نشانه مرتبط با بهزیستی هیجانی 5 نشانه مرتبط با بهزیستی اجتماعی و 6 نشانه مرتبط با بهزیستی روانشناختی است. بهزیستی روانشناختی به معنای قابلیت یافتن تمام استعدادهای فرد است. ودارای مولفه های 1- خودمختاری (احساس شایستگی و توانایی در مدیریت محیط پیرامون فرد و ...)2- رشد شخصی(داشتن رشد مداوم و ...)3- روابط مثبت با دیگران(داشتن روابط گرم و ...)4- هدفمندی در زندگی (داشتن هدف در زندگی)5-پذیرش خود(داشتن نگرش مثبت نسبت به خود و ...) 6- تسلط بر محیط (توانایی انتخاب و ایجاد محیطی مناسب و...) می باشد. در این پژوهش افسردگی نه بعنوان یک بیماری ، بلکه بعنوان واکنشی روانی در مقابل مسائل و مشکلاتی که دانشجویان با آنها گریبانگیر هستند ، مطرح است . بعبارت دیگر حالتی است عاطفی به نحوی که فرد قدرت و توانایی لازم و کافی برای انجام امور و تکالیف عادی روزمرهیخود را ندارد و کاهش چشمگیر در فعالیتهای سازندهی وی دیده می شود .
افراد افسرده گرایش دارند به اینکه به تشریح درونی شکستها و تشریح بیرونی موفقیت هایشان بپردازند ، بعبارت دیگر به بروز و بیان شکست هایشان و عدم بروز موفقیت هایشان می پردازند . وجود یک برنامه ریزی درست برای پاسخگویی به نیازهای جسمانی و روانی و ذهنی می تواند یک راه حل باشد ـ مورد دیگر که زمینهی مشکلات و نگرانی های دانشجویان را فراهم می کند نیاز مبرم به پیشرفت دردروس است .احساس بی کفایتی، عدم فهم دروس و گرفتن نمرات کم زمینهی یکسری اضطرابها و نگرانی ها را دردانشجویان فراهم می کند . با توجه به اینکه دانشجویان در هر جامعه ای آینده سازان و برنامه ریزان و مدیران آن جامعه خواهند بود سلامت روانی آنان می تواند نقش مؤثری در فرآیند توسعه داشته باشد . در صورتی که آنان از بهداشت روانی برخوردار نبوده و به خاطر مشکلاتی که ذکر آن رفت دچار اختلالات روحی و عاطفی از جمله افسردگی شوند ،نه تنها خود دراین جریان ضربه می بینند ، بلکه در نهایت جامعه نیز متضرر می گردد . شناخت عواملی که مشکلات روانی دانشجویان را فراهم می آورد مستلزم مطالعات علمی است. از طریق شناخت این عوامل است که می توان به برنامه ریزی در جهت مرتفع ساختن مشکلات عاطفی دانشجویان همت گماشت و بهداشت روانی آنان را تأمین کرد . تا زمانی که بهداشت روانی درمیان دانشجویان وجود نداشته باشد نه تنها انواع اختلالات روحی از جمله افسردگی ، از خود بیگانگی و … گریبان گیر آنها خواهد شد، بلکه این امر منجر به افت تحصیلی و هدر رفتن سرمایه گذاریهایی خواهد شد که در این راه به کار گرفته شده است .
توضیحات کامل در ادامه مطلب
اهداف تحقیق
هدف اصلی:
بررسی بررسی رابطه بین سبک های هویتی و سلامت روان با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشجویان ملی کرمانشاه .
اهداف فرعی:
1- تعیین رابطه بین سبک های هویت با بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان ملی کرمانشاه .
2- تعیین رابطه بین سلامت روانی با بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان ملی کرمانشاه .
3- مقایسه بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان ملی کرمانشاه .
4- مقایسه سبک های هویت در بین دانشجویان ملی کرمانشاه .
5- مقایسه سلامت روان در بین دانشجویان ملی کرمانشاه .
6- مقایسه بهزیستی روانشناختی با توجه به ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخگویان مانند: جنس، سن، میزان تحصیلات و غیره.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل 1- کلیات تحقیق.. 1
1-1- مقدمه........ 2
1-2- بیان مسئله. 2
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 4
1-4- اهداف تحقیق.. 4
1-5- سوالات تحقیق.. 5
1-6- چارچوب نظری تحقیق.. 6
1-7- تعاریف واژه ها 11
فصل 2- ادبیات و مستندات تحقیق.. 13
2-1- تعریف هویت... 14
2-2- مفهوم هویت... 15
2-3- انواع هویت... 16
2-3-1- سبک های هویت اطلاعاتی.. 18
2-3-2- سبک هویت هنجاری.. 19
2-3-3- سبک هویت سردرگم.. 20
2-4- هویت و جنسیت... 20
2-5- سلامت روان.. 21
2-6- سلامت روانی.. 22
2-7- بهزیستی روانشناختی.. 24
2-8- مولفه های تشکیل دهنده سازه بهزیستی روانی.. 26
2-8-1- خودمختاری 26
2-8-2- رشد فردی. 27
2-8-3- تسلط بر محیط... 27
2-8-4- هدفمندی در زندگی.. 28
2-8-5- روابط مثبت با دیگران.. 28
2-8-6- پذیرش خود. 29
2-9- افسردگی 30
2-10- تعریف افسردگی.. 30
2-11- شناخت افسردگی.. 31
2-12- انواع اختلال افسردگی.. 33
2-13- نشانه های افسردگی.. 35
2-14- مطالعات انجام شده 38
فصل 3- روش شناسی تحقیق.. 44
3-1- روش تحقیق.. 45
3-2- جامعه آماری.. 45
3-3- نمونه و روش نمونه گیری.. 45
3-4- روش گردآوری اطلاعات... 46
3-5- ابزار گرد آوری اطلاعات... 46
3-6- روش های تجزیه و تحلیل داده ها 52
فصل 4- تجزیه و تحلیل اطلاعات... 53
4-1- بررسی جمعیت شناختی آزمودنیها 54
4-1-1- بررسی حجم نمونه به تفکیک جنسیت... 54
4-1-2- بررسی حجم نمونه به تفکیک محل سکونت... 55
4-1-3- بررسی حجم نمونه به تفکیک ترم تحصیلی.. 55
4-1-4- بررسی حجم نمونه به تفکیک میزان تحصیلات... 57
4-1-5- بررسی حجم نمونه به تفکیک میزان درآمد. 58
4-2- بررسی متغیرهای اصلی و فرضیات تحقیق.. 59
فصل 5- نتیجه گیری و پیشنهادات... 77
5-1- خلاصه یافته ها ی پژوهش.... 78
5-2- بحث و نتیجه گیری.. 79
5-3- محدودیتهای تحقیق.. 82
5-4- پیشنهادهای تحقیق.. 83