پروپوزال مقایسه ویژگی ها و مشخصات کارآفرینی در بین دانشجویان
دسته بندی | مدیریت |
بازدید ها | 7 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 44 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 13 |
بیان مسئله
کشورهای پیشرفته از دهههای قبل و برخی از کشورهای در حال توسعه نیز از دهههای اخیر، با توجه به نقش مؤثر و مثبت کارآفرینان اقتصادی در توسعه جامعه، بهره برداری از این ظرفیت را جهت مواجهه با معضلاتی نظیر رکود، تورم و عدم اشتغال مورد توجه قرار داده اند که این توجه در حد تدوین استراتژیها، سیاست ها، و برنامه های عملی جهت گسترش روحیه و رفتار کارآفرینانه، آموزش و مشاوره، ایجاد فضای مناسب برای فعالیت کارآفرینان در عرصههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، رفع موانع، ایجاد ارتباط و همکاری بین آنها و تسهیل دستیابی آنان به بازارهای جهانی بوده و نتایج قابل توجهی را نیز در پی داشته است (احمد پور داریانی، 1384، 157).
تحقیقات زیادی نوع ویژگی های کارآفرینان را مورد بررسی و آزمون قرار داده اند. برخی تحقیقات، کنترل داخلی، میل به پیشرفت و میزان تحمل ابهام را به عنوان عوامل تعیین کننده کارآفرینی در نظر گرفته اند و همچنین، در برخی تحقیقات دیگر میل به پیشرفت، ریسک پذیری، و نوآوری، به عنوان عوامل متمایز کننده کارآفرینان از مدیران در کسب و کارهای کوچک، مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق از هشت ویژگی کارآفرینی (ریسک پذیری[1]، کانون کنترل[2]، نیاز به موفقیت[3]، چالش طلبی[4]، تحمل ابهام[5]، رویا پردازی[6]، سلاست فکری[7] و عملگرایی[8]) به منظور تعریف و بررسی ویژگیهای کارآفرینی دانشجویان استفاده شده است.
ریشههای معرفی و شناخت کارآفرینان، به قرن هجدهم در کشور فرانسه بر میگردد. زمانی که ریچارد کانتیلون[9] اقتصاددان فرانسوی، فعالیت خطر پیشگی را به کارآفرینی ارتباط داد. ریچارد کانتیلون در حدود سالهای 1730 میلادی، برای اولین بار کارآفرین را به عنوان یکی از عوامل مطرح در توسعهی فعالیتای اقتصادی مطرح کرد. پس از وی ژان باتیست سی[10] (1803) و ژوزف شومپیتر[11] (1943)، درباره کارآفرینی و تأثیر آن بر توسعه اقتصادی نظریاتی ارائه نمودهاند. شومپیتر آن بر توسعه اقتصادی نظریاتی ارائه نمودهاند. شومپیتر، اقتصاددان برجستهی اوایل قرن بیستم، کارآفرینی را به عنوان موتور محرکهی رشد اقتصادی معرفی کرده و به بررسی جنبه های مختلف آن پرداخت. از دیدگاه وی ارائه کالایی جدید ، ارائه روشی جدید در فرآیند تولید، گشایش بازاری تازه، یافتن منابع جدید و ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در صنعت و نظایر آن از فعالیت های کارآفرینان است (صالحی[12]، 2004، 17). مطالعات او در مورد توسعهی اقتصادی و کارآفرینی، تأثیر بسزایی بر تحقیقات بعدی، داشته است، به نحوی که وی را پدر علم کارآفرینی مینامند.
توضیحات کامل در ادامه مطلب
اهداف تحقیق
هدف اصلی: مقایسه ویژگی ها و مشخصات کارآفرینی در بین دانشجویان کارآفرین و غیر کارآفرین
اهداف فرعی تحقیق عبارتند از:
- بررسی ویژگی ریسک پذیری و تمایل به کارآفرینی دانشجویان دانشگاه های مورد مطالعه
- بررسی ویژگی کانون کنترل درونی و تمایل به کارآفرینی دانشجویان دانشگاه های مورد مطالعه
- بررسی ویژگی نیاز به موفقیت و تمایل به کارآفرینی دانشجویان دانشگاه های مورد مطالعه
- بررسی ویژگی چالش طلبی و تمایل به کارآفرینی دانشجویان دانشگاه های مورد مطالعه
- بررسی ویژگی تحمل ابهام و تمایل به کارآفرینی دانشجویان دانشگاه های مورد مطالعه
- بررسی ویژگی رویا پردازی و تمایل به کارآفرینی دانشجویان دانشگاه های مورد مطالعه
- بررسی ویژگی سلاست فکری و تمایل به کارآفرینی دانشجویان دانشگاه های مورد مطالعه
- بررسی ویژگی عملگرایی و تمایل به کارآفرینی دانشجویان دانشگاه های مورد مطالعه
فهرست مطالب پروپوزال
بیان مسئاله
اهمیت و ضرورت تحقیق
مرور ادبیات
جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق
اهداف تحقیق
سوالات
فرضیه ها
تعاریف
روش تحقیق
متغیرهای مورد بررسی