بررسی رابطه تفکر کارآفرینانه و یادگیری سازمانی در تشخیص فرصت کارآفرینی
دانلود مقاله بررسی رابطه تفکر کارآفرینانه و یادگیری سازمانی در فرایند تشخیص فرصت کارآفرینانه در پرسنل
بررسی رابطه تفکر کارآفرینانه و یادگیری سازمانی در فرایند تشخیص فرصت کارآفرینانه در پرسنل
**توجه**
1- این فایل توسط گروه مهندسین برتر(فایل یار) نگارش شده است استفاده از فایل فقط برای خریدار ان مجاز می باشد و هرگونه استفاده برای کسانی که فایل خریداری ننموده اند شرعا حرام و قابل پیگیری حقوقی می باشد.
2-این فایل دارای گارانتی ویرایش یک مرتبه برای خریدار آن می باشد.
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین تفکر کارآفرینانه و یادگیری سازمانی در فرایند تشخیص فرصت کارآفرینانه در پرسنل میپردازد. اطلاعات تحقیق با پرسشنامه جمعآوری شده است. جامعه آماری شامل 1200 نفر از پرسنل و جمعیت نمونه برابر 257 نفر میباشد. فرضیه اصلی تحقیق که عبارت است از بین تفکر کارآفرینانه و یادگیری سازمانی در فرایند تشخیص فرصت کارآفرینانه در پرسنل رابطه معناداری وجود دارد، مورد آزمون قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها و تعیین صحت و سقم فرضیهها از نرمافزار 18spss استفاده گردید. فرصت کارآفرینانههای مخاطرهآمیز جدید زمینی حاصلخیز برای بهترین شیوههایی فراهم میکند که از یادگیری سازمانی و بررسی تشخیص فرصت کارآفرینانه پدیدار میشوند و رشد و نمو میکنند. بر این باوریم که اگر سازمان های کارآفرین رویه های یاگیری سازمانی را بپذیرند، شانس آنها برای بقای کوتاه مدت و موفقیت بلندمدت بهبود مییابد. توانایی تشخیص فرصت کارآفرینانه میتواند یک مزیت کلیدی ایجاد کند که از طریق آن سازمانهای تأسیس شده در محیطهای در حال تغییر پایدار و رقابتی باقی بمانند. تحقیقات آینده باید بر پایه این بینشها و کوششها گسترش یابد که به صورت تجربی میآزماید که چگونه روش های یادگیری میتواند به بهترین شکل به فرایندهای ایجاد شرکت و رشد منجر شود که تشخیص فرصت کارآفرینانه و سایر فرایندهای یادگیری اجزای ضروری استراتژی و فرهنگ سازمانی شوند. امید ما این است که با فراهم کردن این برداشت، از کارآفرینان و شرکت هایشان در تولید فرصت کارآفرینانه های بیشتر و اجرای آنها در راهی که ظرفیت های خودشان و سازمانهایشان را افزایش دهد، پشتیبانی کنیم.
واژگان کلیدی: کار آفرینی، یادگیری سازمانی ، فرایند تشخیص فرصت کارآفرینانه
این پژوهش بیان می کند که تفکر کارآفرینانه و یادگیری سازمانی می تواند توانایی سازمانها را برای تشخیص فرصت کارآفرینانه بهبود دهد و آنها را برای اجرای مؤثر مخاطره های جدید مجهز کند. ما با تأکید بر تفکر کارآفرینانه و سه رویکرد مشخص یادگیری سازمانی –یادگیری رفتاری، یادگیری ادراکی و یادگیری اجرایی- آغاز میکنیم و مثالهایی از سازمانهایی میآوریم که برای کارآفرینتر بودن از هرکدام از این رویکردها استفاده میکنند. سپس با ارائه مدلی از تشخیص فرصت کارآفرینانه که از ادبیات کارآفرینی (شین و ونکاتارامان ۲۰۰۰) و خلاقیت (چیکسنتمیهالی ۱۹۹۶) الهام گرفته، نشان می دهیم که چگونه فرایندهای اکتشاف و شکلدادن به فرصت کارآفرینانههای پرمخاطه میتواند از طریق یادگیری سازمانی بهبود یابد. هر کدام از سه نوع یادگیری با جنبهای خاص از فرایند تشخیص فرصت کارآفرینانه در ارتباط است. در پایان راهنماییهای عملی از اینکه چگونه سازمانها ایجاد فرصت کارآفرینانه های جدید را با کاربرد رویه های یادگیری سازمانی ارتقاء می دهند، ارائه میدهیم.
توضیحات کامل در ادامه مطلب
اهداف تحقیق
این تحقیق دو هدف عمده را دنبال میکند: هدف نظری این تحقیق بررسی رابطه تفکر کارآفرینانه و یادگیری سازمانی در فرایند تشخیص فرصت کارآفرینانه در پرسنل و عوامل کلیدی موثر دربهبود آن از قبیل نوآوری و کارآفرینی میباشد دومین هدف تحقیق از نوع کاربردی و برای استفاده در سیاستگذاری در سطح بنگاههای کارآفرینی است. در مجموع هدف اصلی این تحقیق، بررسی محورهای ذیل میباشد تا زمینه برای گشودن رهنمودهای مدیریتی موضوع تحقیق فراهم گردد:
1- تبیین رابطه تفکر کارآفرینانه و یادگیری سازمانی در فرایند تشخیص فرصت کارآفرینانه در پرسنل
2- بررسی تاثیر یادگیری سازمانی در فرایند تشخیص فرصت کارآفرینانه در پرسنل
فرضیات تحقیق
فرضیه اول: بین تفکر کارآفرینانه و یادگیری سازمانی در فرایند تشخیص فرصت کارآفرینانه در پرسنل رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه دوم: هر چه روش های یادگیری سازمانی که توسط کارآفرینان تصویب شدهاند بیشتر باشد، امکان تشخیص فرصت کارآفرینانههای جدید بیشتر است.
روش تحقیق
با توجه به دو بخش تحقیق که هدفهای نظری و کاربردی را تشکیل میدهند، دو روش تحقیق متفاوت ضرورت پیدا میکند: در بخش مبانی نظری مزیت تفکر کارآفرینانه، یادگیری سازمانی و فرآیندتشخیص فرصت کارآفرینانه از شیوه مرسوم تحقیق کتابخانهای استفاده میشود و با رجوع به مجموعه آخرین ادبیات ارائه شده توسط صاحبنظران این حوزه، آخرین نظریهها و دیدگاههای موجود و قابل دسترس مطالعه و مورد دسته بندی قرار میگیرند. در بخش کاربردی تحقیق و محاسبات آماری و کمی سازی متغیرهای تحقیق، از روششناسی معمول در مطالعات همبستگی با استفاده از یکسری شاخصهای عملکردی قابل دسترس بهره برده میشود.
ابزار تحقیق
برای انجام این تحقیق دربخش مبانی نظری مطالعات کتابخانهای، بررسی اسناد و مدارک و جستجوی اینترنتی از فیش برداری و یاداشت نویسی و در قسمت مطالعات میدانی برای آزمون فرضیههای تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. در این پژوهش از دو روش کتابخانه ای و میدانی جهت گرداوری اطلاعات استفاده شده است. پرسشنامه شامل 2قسمت عمده است: اطلاعات عمومی پاسخگو، در این بخش از سوالات سعی شده تا اطلاعات کلی و جمعیت شناختی مربوط به پاسخ دهندگان جمع آوری شود که شامل 4 سوال است. اطلاعات اختصاصی: این بخش شامل36 سوال است که در طراحی آنها سعی شده تاحد ممکن قابل فهم و ساده باشند.برای طراحی این بخش از طیف 5 بخشی لیکرت استفاده گردیده است که یکی از رایجترین مقیاسهای اندازهگیری به شمار میرود.
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
مروری بر ادبیات موضوع
یادگیری سازمانی: سه موضوع مرتبط
یادگیری رفتاری
یادگیری ادراکی
یادگیری اجرایی
یک مدل خلاقانه تشخیص فرصت کارآفرینانه کارآفرینانه
پنج مرحله تشخیص فرصت کارآفرینانه
سه مدل یادگیری سازمانی در تشخیص فرصت کارآفرینانه کارآفرینانه
یادگیری ادراکی در فاز اکتشاف
یادگیری رفتاری در فاز شکل گیری
یادگیری اجرایی در طول هر دو فاز تشخیص فرصت کارآفرینانه
نقش یادگیری سازمانی در تشخیص فرصت کارآفرینانه
تشخیص فرصت کارآفرینانه از طریق یادگیری ادراکی
تشخیص فرصت کارآفرینانه از طریق یادگیری رفتاری
تشخیص فرصت کارآفرینانه از طریق یادگیری اجرایی
اهداف تحقیق
فرضیات تحقیق
روش تحقیق
ابزار تحقیق
جامعه آماری و حجم نمونه
روشهای تجزیه و تحلیل داده ای تحقیق
یافته های تحقیق
اثبات فرضیات
بحث و نتیجه گیری
محدودیتهای تحقیق
پیشنهادات
پیشنهادهای کاربردی
پیشنهادهای پژوهشی:
منابع