پروپوزال تاثیر آموزش ضمن خدمت بر میزان عملکردکارکنان
پروپوزال تاثیر آموزش ضمن خدمت بر میزان عملکردکارکنان
تاثیر آموزش ضمن خدمت بر میزان عملکرد کارکنان شرکت ملی نفت
بیان مسئله
توجه به کارکنان به عنوان بزرگترین و مهمترین سرمایه و دارایی سازمان پدیده ای است که در دو دهه اخیر رشد فراوان داشته است. امروزه با رشد روزافزون اطلاعات و پیچیده تر شدن مشاغل . بر اهمیت آموزش کارکنان نیز افزوده شده است . تافلر، مهمترین فعالیت و راه رویارویی با تحولات عظیم در زندگی آینده را برای پذیرش تغییر، آموزش می داند. آموزش مؤثر و پرمایه به افراد کمک می کند تا آنها بتوانند به رشد و توانایی کافی در شغل خود دست یابند و با کارایی بیشتری کار کنند. بدیهی است که افراد هر چقدر از دانش و آموزش بهتر در مورد کار خود برخوردار باشند فرآیند یادگیری آنها بهتر است و به ارائه اندیشه ها و نظریات مفید تری برای بهبود کار می پردازند (الحسینی، 1379، ص103).
آموزش و بهسازی منابع انسانی به عنوان یکی از استراتژی های اصلی سازمان ها برای سازگاری مثبت با شرایط تغییر قلمداد می شود. حیات سازمان ها تا حدود زیادی به دانش و مهارت های مختلف کارکنان بستگی دارد هر چه این زمینه ها به موقع و بهتر باشد قابلیت سازگاری سازمان با محیط متغیر نیز بیشتر می شود (سام خانیان، 1384، ص 12-13). اهمیت و نقش آموزش های ضمن خدمت بر هیچ سازمانی پوشیده نیست و هر سازمانی به تناسب اهمیتی که به این مهم داده است وقت و سرمایه ای را به تربیت نیروی انسانی خود اختصاص می دهد. آموزش ضمن خدمتی که با دوره های حساب شده ادامه یابد و ضمن کوشش در افزایش توان مهارت و دانش کارکنان، در حل مسائل و مشکلات محیط کار نیز چاره ساز باشد می تواند به بقای سازمان خود مطمئن باشد. از این رو تلاش مستمر در بهبود کیفیت آموزش ضمن خدمت می تواند منافع قابل ملاحظه ای به همراه داشته باشد.
توضیحات کامل در ادامه مطلب
مقاله حاضر کوششی است جهت روشن ساختن مفاهیم و ضرورت و اهمیت آموزش های ضمن خدمت و رابطه آموزش ضمن خدمت با افزایش کیفیت و کارآیی کارکنان مورد بحث قرار خواهد گرفت . هدف نظام آموزش و بهسازی در یک سازمان به عنوان یکی از کارکردهای مهم مدیریت منابع انسانی فراهم آوردن زمینه ای است که بر اساس آن توانایی های بالقوه افراد به فعل در آید و استعدادهای آنان شکوفا گردد . این هدف از طریق ایجاد فرصتهای آموزشی جهت کارکنان تحقق می یابد . آموزش کارکنان فرایندی است که انطباق و سازگاری کارکنان را به محیط متحول سازمانی و سازمان را با محیط بیرونی فراهم می آورد . در نتیجه کارکنان آموزش دیده نسبت به کارکنان آموزش ندیده به تغییرات سازمانی و همچنین تغییرات جامعه آگاهانه تر واکنش نشان می دهند و از آن جا که حیات و ادامه زندگی سازمان تا حدود زیادی به دانش و مهارت کارکنان آن بستگی دارد ، افراد ماهرتر و آموزش دیده تر نقش مؤثرتری در کارآمدی و بهره وری سازمانی خواهند داشت . از طرف دیگر آموزش با افزایش میزان اطلاعات ، دانش ، مهارت ها و قابلیت های کارکنان ، آنان را برای ایفای وظایف و قبول مسئولیت های جدیدتر ، آماده تر و مجهزتر می کند.
این مقاله تأثیر آموزش ضمن خدمت بر افزایش عملکرد کارکنان شرکت ملی نفت را مورد توجه و ارزیابی قرار میدهد و در پی پاسخگویی به این پرسش اصلی هستند که آیا گذراندن دورههای آموزش ضمن خدمت کارآیی کارکنان را افزایش میدهد؟ همچنین آیا آموزش ضمن خدمت قادر است نیروی انسانی را برای انجام بهتر وظایف محوله پرورش دهد؟ گذراندن این دورهها، چگونه برنامهریزی مدیریت، تخصص، خلاقیت، رضایت شغلی و طرز برخورد کارآموزان با ارباب رجوع را تحت تأثیر قرار میدهد؟ آیا عملکرد کارکنان را افزایش میدهد؟به منظور پاسخگویی به پرسشهای یادشده، آثار و نتایج آموزش ضمن خدمت مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و به این منظور ابتدا رابطه بین مولفه های توامندی کارکنان مشخص میگردد. سپس میزان تأثیر این مولفه ها بر توامندی کارکنان سنجیده میشود و از این طریق معیار ارزیابی دقیقی در اختیار مدیران قرار میگیرد. معیاری که دقت عمل مدیران در تصمیمگیری و اختصاص بودجه به آموزش را بهبود میبخشد.
فرضیه های تحقیق:
فرضیه اصلی:
آموزش ضمن خدمت بر میزان عملکرد کارکنان شرکت ملی نفت تاثیر مثبت دارد.
فرضیات فرعی:
١- بین آموزشهای ضمن خدمت با عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت رابطه معناداری وجود دارد.
2-بین میزان تحصیلات کارکنان شرکت ملی نفت با عملکرد شغلی آنان رابطه معناداری وجود دارد.
3-بین میزان سابقه خدمت کارکنان شرکت ملی نفت با عملکرد شغلی آنان رابطه معناداری وجود دارد.
4- بین آموزشهای ضمن خدمت با مهارتهای ارتباطی و کار گروهی کارکنان شرکت ملی نفت رابطه معناداری وجود دارد.
5- بین آموزشهای ضمن خدمت با مهارتهای خلاقیت و حل مسأله کارکنان شرکت ملی نفت رابطه معناداری وجود دارد.
6- بین آموزشهای ضمن خدمت با تعهد و احساس مسئولیت کارکنان شرکت ملی نفت رابطه معناداری وجود دارد.
7- بین آموزشهای ضمن خدمت با شناخت و دانش تخصصی کارکنان شرکت ملی نفت رابطه معناداری وجود دارد.
8- بین آموزشهای ضمن خدمت با مهارت فنی و عملی کارکنان شرکت ملی نفت رابطه معناداری وجود دارد.
فهرست مطالب پروپوزال
بیان مسئاله
اهمیت و ضرورت تحقیق
مرور ادبیات
جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق
اهداف تحقیق
سوالات
فرضیه ها
تعاریف
روش تحقیق
متغیرهای مورد بررسی
شرح کامل روش (میدانی، کتابخانه ای) و ابزار
جامعه و نمونه آماری
روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها
تاثیر آموزش ضمن خدمت بر عملکرد کارکنان شرکت ملی نفت,تاثیر آموزش ضمن خدمت بر میزان عملکرد کارکنان,پروپوزال تاثیر آموزش ضمن خدمت بر میزان عملکرد کارکنان,آموزش ضمن خدمت و آثار آن بر افزایش کارایی نیروی انسانی,کارآیی نیروی انسانی شرکت نفت,آموزش ضمن خدمت,عملکرد کارکنان,عملکرد کارکنان شرکت ملی نفت,کارکنان شرکت ملی نفت,شرکت ملی نفت,پروپوزال روش